Livet... som oftast.

Alla inlägg under oktober 2012

Av Anna - 17 oktober 2012 07:17

Gröt i magen och tjockt lager snö på marken. Jag sitter på balkongen och syndar med kaffe och rök.
S är nästan klar för skolan, det återstår en strid om jacka. Det är ett av hans små autismdrag... han SKA gå i sin gröna hoodie. Oavsett väder. Men nu är den skitig, och det snöar. Så jag måste få han att ta en annan hoodie och jacka dessutom. Men jag måste säga att hans autism är en liten fis i rymden. Han är lite tjurskallig över detaljer. Han är lite klumpig socialt. Och han har usel självkänsla som gör att han målar fan på väggen, tror han inte kan något. Det gör att han ger upp innan han försökt. Vilket är djävulskt frustrerande, för han är smartare än killar i hans ålder är.
Nåja, sånt är livet... Vi puschar, han bromsar. Men vi vinner!


O är kry och ska på skolan. G har varit hemma över en vecka för han har haft problem med hosta och luftrör. Men idag ska han till dagis. En liten G fylld av överskottsenergi! Och den första snön! Det blir nog en toppendag för min lille G.


Jag och söte A blir hemma själva. Det vankas bad för A, och Tant A ska baka grötbröd. Det jag bakade häromdagen tog slut igår och min kära familj ylade som en vargflock att jag måste baka meeeeeer! Hehe


Vågen visar mindre och mindre. Det är lustigt att när jag kämpar för att den ska visa mindre står den still. När jag struntar i kämpandet och fokuserar på att sköta mig med maten - då minskar vikten. It's a sign!


Jag har sovit som en baby, nöjd med mig själv. Vi bytte sida i dubbelsängen igår och på något lustigt sätt kände jag att det blev så rätt. Det är DEN sidan jag ska vara på tydligen.


Nu ska jag jaga S till bussen. Sen koppla på mina puppyeyes och be O att duscha G. Kan behövas en liten muta... Lugnt, kardemummakaka FTW!


Jag mår BRA! Skön känsla, jag längtar till torsdag. Jag längtar till måndag! Och kanske till tisdag med?


Ta hand om er vänner!

Av Anna - 16 oktober 2012 22:06

Hahaha jaja jag är ingen konstnär, men det var kul och S är nöjd!!

Av Anna - 16 oktober 2012 19:11

Jag är medlem på gymmet!!!
Och sån jäkla tur jag hade då. Väl där träffade jag två kvinnor som går på vattengymnastiken. Dom vill börja dom med, men var lika fega som mig. Så vi gaddade ihop oss!
På måndag kl 17 börjar vi med Easyline Cirkelträning!
Sen vill jag ju gå på Zumba, det var ju det som var poängen. Den är på tisdagar men det får jag ju klara!
Sen är det en grej jag skulle vilja gå på på onsdagar med... men jag har vattengymnastiken på torsdagar. Och jag är inte dummare än att jag förstår att jag tar död på den lust jag har att göra detta om jag knäcker mig med att köra 4 dagar på raken direkt från start.
Så onsdagarna får jag skippa helt enkelt. For now.

Men fatta! Jag ska äntligen börja träna! På allvar!!!

Jag är så sjukt nöjd med mig själv!!!

Av Anna - 16 oktober 2012 16:26

1,5 timme.
Men vem räknar?

Av Anna - 16 oktober 2012 15:28

Kardemummakaka

125 gram smält avsvalnat smör
2 ägg
2 dl socker
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk malen kardemumma
2 1/2 dl mjölk

Garnering:
Pärlsocker och hackad mandel

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en bakform, gärna med löstagbar kant.
3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. 4. Tillsätt mjöl, kardemumma, bakpulver, mjölk och matfett.
5. Blanda samman smeten och häll i bakformen.
6. Strö över pärlsocker och mandel.
7. Grädda i nedre delen av ugnen i 45-55 minuter.

Njut!

Av Anna - 16 oktober 2012 14:43

Dagen bara flyger fram, nu är det plötsligt bara 3,5 timme kvar till livsförändring.
Jag tvättar, städar och bakar, antagligen för att ha saker att fokusera på. Men det är bra, skönt att få saker gjorda. Tog precis ut en kardemummakaka ur ugnen. Den får väl dom andra njuta av...
Tänkte baka surdegsbröd med men nån jäkel har gjort slut på mjölet!?!
Sabotage på hög nivå.
Fast å andra sidan skulle jag inte hinna när jag tänker närmare på saken.

Min käre make kom hem vid lunch och stannade sen hemme. Ett vattenfyllt stålknä som gör sig till känna.

S skickade ett kort men innehållsrikt sms där det kort och gott stod "Aj!"
Hönsmamma messade tillbaka och frågade vad det var. TVÅ timmar senare lät han meddela att han hade fastnat med foten i en ribbstol och sen tappat en 3-kilos stötkula på den.

Hmm... Vad ska jag hitta på nu då??

Av Anna - 16 oktober 2012 13:11

Livet är fullt av svåra val. Är man då våg såsom jag blir det ju inte direkt lättare...

Baka en kaka eller duscha?

Bah....

Av Anna - 16 oktober 2012 12:12

Jag ränner runt och städar. Är väldigt tacksam över O's kräkning, så härligt att vara lite bebisfri och få saker gjorda. Sånt som blivit liggande ogjort... Tvätta handdukar, skrubba brända plåtar, röja bänkar...

Men nu har jag paus för nagelvård och kaffe. Mina stackars naglar skrek av förskräckelse när jag borrade in dom i Svinto och skrubbade. Strax blir det tvättstuga med en till full korg och maskinskifte.

Härlig, gratis vardagsmotion!!

Ovido - Quiz & Flashcards