Livet... som oftast.

Alla inlägg under september 2013

Av Anna - 30 september 2013 21:38

Sen i fredags är jag hemma och Vabbar. De två små är förkylda, den ena med förkylningsastma och den andra med 39,5 i feber. Chefen tar det glatt dock och verkar förstående, jag var nervös över det. Men faan vad jag saknar jobbet då! Det är helt dötråkigt att sitta hemma ju?! Ungarna far som torpeder trots att dom är sjuka så jag får inget gjort... Till slut lyckades jag städa vardagsrummet idag genom att involvera dom i det. Hoppas det inte blir Vab hela veckan, jag får tuppjuck då!

Sen har jag gått och blivit grymt sockerberoende!
I bilen har jag inte mindre än 3 gömmor med godis och här hemma betydligt mer. Jag vaknar på nätterna med jämna mellanrum och är galet sugen på något. De senaste två nätterna har jag varit upp och ätit Scharswaldstårta! Den fanns för jag har fyllt år, men nu är den slut. Jag måste bryta det här beroendet, fort som tusan. Men hur? Kapar jag allt socker blir det ett enormt tomrum som jag inte vet om jag kan hantera. Kapa det måste jag, men jag måste fylla på med annat så som protein och MAT istället. Jag tänker, Googlar och funderar febrilt. En strikt 5:2? Skulle det fungera?
Och träningen... När ska jag få igång den igen? Denna vecka!!!

Av Anna - 15 september 2013 11:04

Sedan en vecka tillbaka tar jag ett kosttillägg som heter Maca och jag kan verkligen rekommendera det!
Jag började ta det för jag är så trött och pratade med min tränare på gymet. Hon berättadfe att hon sedan en tid tillbaka äter Maca och hon rekommenderade mig det. Henne litar jnag på så självklart var jag tvungen att testa.

Nu, efter bara en veckas användning, är jag mycket piggare, gladare och mår BRA! Ett säkert tecken på att jag är pigg och mår bra är att jag glömmer att ta mina antidepptabletter...

Så nu vill jag tipsa ER om denna underbara Macarot!


Den smakar gruvsamt, det går inte att förneka. Jag experimenterar än med vad jag ska blanda den. Bäst smakdöljare hittils är tranbärsjuice. Men trots allt tycker jag den hemska smaken är värd att genomlida för effektens skull.



 

Maca är en rotfrukt och är till utseendet likt en rättika eller rova och smakar lite som pepparrot och palsternacka. Macaroten växer i Anderna på 4000-4500 meters höjd (halvägs till Mount Everest) och trivs som bäst i tufft klimat och i näringsfattig jord i ett landskap som bäst kan beskrivas som ett månlandskap. Sydamerikanska legender beskriver bland annat hur Incafolkets krigare åt rotfrukten innan strid.


 

Elitidrottares val
Sedan en tid tillbaka använder sig många elitidrottare av maca i sin träning. Maca består av 60 % kolhydrater, 8,5 % fiber och 10 % protein. Maca innehåller ett flertal olika mikronäringsämnen som lipider, karotenoider, polyfenoler och alkaloider. Superfruits maca väljs noggrant ut, rengörs, tvättas och torkas innan den mals till ett pulver. Pulvret är RAW vilket innebär att produkten aldrig upphettats över 42°C. Superfruits maca är ekologiskt certifierad. 

Maca går utmärkt att tillsätta i smoothies och matlagning. Maca ger lite sting till drycker. Exempel på hur en chokladdryck kan göras: 1/2-1 msk Maca, 3 dl valfri Mjölk, RAW kakaopulver, RAW Agavesyrup. 

Kosttillskott
Rekommenderat intag: 1 msk (ca 6-8g) dagligen i samband med måltid. Rekommenderat intag bör ej överskridas.

Ingredienser: Maca (Lepidium peruvianum Chacon)

Näringsvärde Per 6 gram:
Energi         19,5 kcal/ 82,5 kJ
Protein        0,6 g
Kolhydrater  3,6 g
Kostfiber      0,5 g
Fett             1,3 g

 

Texten kommer från: Superfruit.com där man även kan köpa Macapulver.

Det finns andra butiker med lägre priser.


Testa kära vänner, om ni vill sprudla av energi!


Av Anna - 13 september 2013 18:26

Inatt drömde jag att jag skaffade en enorm tatuering modell gangsta. Min ryggtavla täcktes av stora, grymt hårda bokstäver, och texten var: STÄDTANTEN!
Jag kan inte annat än att tolka det till att jag nog trivs bra med mitt jobb...

Av Anna - 10 september 2013 17:28

Vad är det för mening med den funktionen? Om jag klickar GILLA, inte ser den jag klickat hos att det är jag?

Av Anna - 10 september 2013 17:25

Maca-pulver från Peru, ska vara som en dunderversion av Ginseng. Väl värt att prova då jag är så trött...
Blandar 1 msk i en smoothie en gång om dagen. Pigg, glad och kåt sa en reklam på internet, time will tell.
Smoothien är gjord på 2 dl sojamjölk, en banan, 1 dl blåbär, 1 msk solrosfrön och 1 msk Maca. Smakar bra men ser onekligen asvidrig ut...
Skål på er folk och dårar!!

Ovido - Quiz & Flashcards