Livet... som oftast.

Alla inlägg under mars 2013

Av Anna - 14 mars 2013 07:48

Planerna för idag:
En ta-hand-om-Tant A-dag!
Det vankas epilering, hårinpackning, ansiktsmask och fotbad. Massa gott te och bokläsning. Bara pyssla med mig själv och fylla batterierna liksom.

Trodde jag...
Ty min lille A drog igång med hosta inatt igen och blir alltså hemma. Igen.
Min lilla spadag här komprimeras till snabbdusch när han sover middag och te byts till svart kaffe för att hålla igång.
Nåja, tanken var tilltalande.

Av Anna - 12 mars 2013 11:37

Nu har jag varit på AF och pratat utbildning. Det verkar onekligen lovande. Men OM jag ska gå denna begärde jag att få en kortare praktik inom storkök först för att få känna mig för, och det skulle dom ordna!

 

"Restaurangutbildning

Mål

Målet med utbildningens är att deltagarna efter avslutad yrkesutbildning har den kompetens som krävs för att vara anställningsbara i restaurangbranschen. De deltagare som genomgår utbildningen ska efter avslutad utbildning kunna arbeta yrkesmässigt inom ett eller flera av branschens yrkesområden.



Innehåll Grundutbildning 

Riktid 15 veckor
Här avses moduler av yrkesinriktad utbildning som ger deltagaren en grundläggande yrkeskunskap. Dessa innehåller de kunskaper och färdigheter som generellt krävs för att en nyutbildad person ska få ett arbete inom avsett yrkesområde. Grundutbildningen ska ge deltagaren kunskaper som räcker för att kunna få arbete inom yrkesområdet. Deltagaren ska ha kunskap för att kunna arbeta med restaurang-/köksbiträdesuppgifter inom restaurang, storkök, "snabbmatsrestauranger" och kaféer. Deltagaren ska kunna utföra uppgifter inom beredning och tillredning samt kassarbete och servering.



Innehåll:

Hygien och livsmedelssäkerhet/livsmedelslagen
Miljökunskap (yrkesrelaterad)
Livsmedelskunskap
Grunder i matlagningskunskap och produktionsteknik
Diskteknik
Grundkunskaper, servering
Kassa och redovisningsteknik
Service och gästpsykologi, bemötande, kvalitet
Gruppsamverkan, organisation och arbetsledning

 

Påbyggnadsutbildning
Dessa moduler ger en fördjupad eller kompletterande yrkeskompetens. Kan användas för enstaka deltagare eller mindre grupper eller då specifik efterfrågan uttryckts lokalt eller regionalt på arbetsmarknaden. Leverantören kan i vissa fall behöva samarbeta med andra leverantörer för att utbildningsplaneringen ska kunna utformas för deltagaren.

 

Kock
Rikttid vid nyutbildning 35 veckor
Efter avslutad utbildning ska deltagarna kunna arbeta som kock inom restaurang, storkök, butik.

Innehåll: 
Matlagnings och produktionstekning fördjupning
Matproduktion i storkök
Matlagnings och produktionsteknik fördjupning ex varma och kalla rätter, temamåltider, á la cartematlagning, tillredning av lunchrätter, tillredning av mat i portioner
Maskin och materialkunskap
Näringskunskap ex specialkost, vegetarisk kost, dieter, näringsberäkning m m
Budgetering och kalkylering

 

Förkunskaper

Intresse av yrket , yrkesområdet.
Genomgått testmodulen (se utb nr 46456) och bedömts har tillräckliga kunskaper och förutsättningar för att klara utbildningen och yrkesarbete inom området.

 

Studiebesök/Praktik

Företagsförlagd utbildning ingår i utbildningen och kan variera i tid från 1-8 veckor utifrån deltagarens individuella utbildningsplan.



Övrig information om utbildningen

Intag successivt enskilt eller grupp.
Den totalta utbildningslängden för en deltagare är beroende av vilka moduler som ingår i den individella utbildningsplanen. Rikttiden anger hur lång tid en modul normalt förväntas ta."

Av Anna - 12 mars 2013 06:49

Möte på AF igen med min coach. Vi ska gå igenom mitt CV och personligt brev. Men framför allt ska jag ha förhör om utbildningen. Grundutbildningen är på 15 veckor, men sen får man ju välja inriktning. Frågan är om dom bekostar mer än grunden? Är dom verkligen villiga att ge mig ytterligare 35 veckors utbildning?
Och vad händer om jag erbjuds jobb under pågående utbildning? Måste jag ta det och avbryta studierna isåfall?
Frågorna är många, och viljan är stor!

Av Anna - 11 mars 2013 07:27

Igår frågade jag S om han pratat med Syster B på FB något. Och det hade han. Senast igår morse. Hon hade berättat att hon ramlat och låg på sjukhus. Igår kväll postade hon ett foto på sig själv från sjukhussängen. Sönderslagen och med blåtira. Och texten: Jag ska ta dom svinen.
Hon har alltså blivit misshandlad. Det som stör mig är att hon säger "ramlat" till S som för att dölja. Men han ser ju fotot och läser. Hans kommentar till mig var et snett leende och "Så där ser man inte ut när man ramlat..."
Trist att han ska behöva få den här erfarenheten redan. Jag undrar hur han funderar nu.

Av Anna - 10 mars 2013 11:54

Igår, efter nästan en månads tystnad, postade hon plötsligt en bild på FB. Ett stort, vackert hus hon påstår hon köpt nu. Ingen info om vart.
Om det är sant får tiden utvisa...
Men varför tystnaden? Varför hör hon inte av sig till mig? Jag trodde... Hon gick på så hårt om att hålla kontakten. Om att aldrig släppa igen. Om vad vi betydde för henne. Fanns det inget bakom det? Jag funderar mycket, och önskar jag inte gjorde det. Inom mig viskar en röst att hon skiter i mig.

Av Anna - 8 mars 2013 11:28

Jag har möjligheten att få utbildning via Arbetsförmedlingen.

Restaurantutbildning, en grundläggande utbildning på 15 veckor. Sen får man välja inriktning, och jag vill ha kockutbildning. Då är det ytterligare 35 veckor...

Jag vet inte jag, världen gungar. Ska jag göra något jag VILL? Kan jag det?

Alternativt kan jag få utbildning till USKA, och då sitter jag ju i äldrevården för evig. Där finns ju iofs alltid arbeten, men de3t brukar det finnas inom kök/restaurant/storkök med. Oftast.

Grubbel grubbel....


@everydaygodess

Av Anna - 7 mars 2013 15:04

Livet är fyllt av svåra beslut. Hellst ska man ju inte ta förhastade beslut. Väl genomtänkt...
Så....
Raka, fläta eller dreads??

Ja benen alltså...

Av Anna - 6 mars 2013 08:58

Jag får inte sova för jag hostar så jag inte får luft och får panik. Det vill inte ge sig, flera veckor har det hållit på nu. På dagarna går jag som en zombie, med obeskrivlig huvudvärk och slemhosta. På nattetid denna överjävliga hosta. Jag känner mig helt knäckt.
Jag tror att jag inte blir frisk för jag inte får vara sjuk. Med 4 barn runt mig hela tiden får jag inte en chans att ta det lungt och vara sjuk. Jag får inte vila, inte ta hand om MIG.
Mer än något annat skulle jag vilja ägna en dag åt mig själv. Bädda ner mig själv sittande i sängen. Dricka varm saft, läsa, vila. Vila vila vila!!!
:-(

Ovido - Quiz & Flashcards