Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Min missbrukande syster...

Av Anna - 30 januari 2013 15:14

Jag undrar jag om min syster får spel och säger upp bekantskapen?
Jag känner mig så tveksam mot henne. Är hon så nykter som hon vill jag ska tro? Hon skriver så osammanhängande och konstigt. Hennes mail är alltid svårtydda, svamliga, fel ord på fel plats. Förut hade hon inga problem att uttrycka sig, men självklart påverkar 25 års missbruk hjärnan. Men utöver det har hon sen ett par veckor tillbaka plötsligt börjat stava konstigt, och postar goth-bilder på Facebook. Så igår fick jag ett mail...
Dels bad hon mig hacka sin väns dator eftersom hon är förbannad på honom, och dels skrev hon att hon ev ska hit till Jämtland och köpa hus i helgen (ett vanligt förekommande påstående av henne) och hon vill träffas.
Det där med dator meddelade jag att hon kan glömma, istället föreslog jag en normal och realistisk lösning på hennes problem med den karln.
Att hon ber mig om en sån sak beror på att hon är van med att jag aldrig säger nej till henne. Men vi tappade kontakten för ungefär 15 år sedan och jag har växt mentalt sedan dess. Hon kommer aldrig kunna linda mig runt sitt lillfinger igen.
Köpa hus, hur hon ska kunna det vet jag inte. Hon påstår att hon har ett fett konto men om vi ser realistiskt på det så tror jag inte det är möjligt. 25 års missbruk med perioder av hemlöshet? Jag kan se enorma skulder som resultat av det, inte rikedom. Och OM hon nu skulle köpa ett hus i dagsläget är det en säker väg till graven för henne. Hon kan inte gå från att dricka handsprit till husägare på 6 månader. Det går käpprätt åt helvete om hon tar på sig det ansvaret.
Nåja, vad jag egentligen ville komma till är det här med att träffas.
Efter en del grubblande bestämde jag mig för att vara brutalt ärlig med henne. Så jag svarade att jag hemskt gärna vill träffas, OM hon är nykter och opåverkad. Och jag frågade om hon är det, och förklarade att jag kräver det för min egen skull och för mina barns skull.
Risken är nog ganska stor att det kravet är slutet på vår kontakt just nu.
Men jag tänker som så... att har man varit missbrukare i 25 är man nog medveten om sina problen. Har hon koll på sitt liv kan hon hantera det kravet. Har hon inte koll utan slåss med missbruket så ballar hon ur och blir förbannad över mitt krav.
Och är läget så är hon ändå onte välkommen hit.
Min tillit till henne är helt borta och OM hon mot förmodan kommer hit ska jag träffa henne ute först innan jag låter mina barn träffa henne. Dvs jag ska försöka avgöra om hon är nykter och opåverkad. Om hon sen tar något efter hon kommit in här åker hon ut igen. Direkt, i värsta fall med hjälp av polisen.
Jag tror inte hon kommer, men jag känner ändå att jag behöver en plan IFALL hon kommer och inte är som hon ska.
Mitt mail läste hon vid 10.06 imorse, men hon har inte svarat... Det ger mig anledning att tvivla på henne ännu mer.
Jag undrar var det här slutar jag?

 
 
Stamp-E

Stamp-E

31 januari 2013 07:59

bra gjort! Det är viktigt att dra en gräns och visa vad man tycker är ok och inte ok, oavsett om det är familj eller ej. Missbruk och droger är ett gift, och det vill man inte ha nära sig.

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Anna

31 januari 2013 08:05

Visst är det så. Tyvärr hanterar hon nog inte det, jag har inte fått svar än. Men då får det vara så. Nu är det mina villkor eller inget.
Tack Stampe!

 
Stamp-E

Stamp-E

1 februari 2013 07:50

vassego. vet nämligen hur det är att vara på den andra sidan....

http://stamp-e.bloggplatsen.se

Anna

1 februari 2013 07:57

Då kan vi ta varandra i hand Stampe. Jag är välbevandrad på båda sidorna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards