Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 26 december 2012

Julotta och avsaknaden av Gud

Av Anna - 26 december 2012 11:34

Vi var ju på julotta igår jag och S. Det var stämningsfullt, helt klart. Två unga tjejer spelade piano och sjöng så ljuvligt så jag blev tårögd. Torkel spelade trumpet så skinnet knottrade sig och hela kyrkan var upplyst av levande ljus i hundratal. Duveds kyrka är sanslöst vacker, och vi satt oss uppe på läktaren med utsikt över allt och alla.
Naturligtvis väckte det funderingar hos mig. Jag är inte kristen och jag kan inte tro på Guds existens.
Om Gud finns och är allsmäktig och god, varför ser världen och samhället ut som det gör? En vän svarade mig att det är vårt ansvar att ta hand om och vårda vår närhet. Men jag köper inte det. Visst är det vårt ansvar men mänskligheten tar inte det ansvaret.
Gud ska ha skapat oss och jorden vi lever på. Han påstås älska oss och vår jord. Men mänskliga rasen är destruktiv, och i samma takt som vi förintar oss själva förintar vi även jorden.
Om Gud finns och är den han påstås vara, varför ingriper han inte när han ser hur fatalt vi misslyckas?
Låt oss ta en hård jämförelse. Mina söner är min skapelse, så som människan är Guds. Jag älskar dom och vill dom väl! När dom är myndiga är deras liv deras ansvar, det är dom som måste göra sina val och leva sina liv därefter. Om jag då ser mina barn göra fruktansvärda val som gör att deras liv går käpprätt åt helvete? Ska jag då göra som Gud och sitta tillbakalutad och hoppas på att dom ska ta sitt ansvar? Så gör man inte med de man älskar. Man ingriper, och gör allt i sin makt för att hjälpa dom tillrätta med sina problem. Och där ligger mina funderingar. Inte ens Gud kan missa att se att vi driver vår värld rakt åt helvete. Mänskligheten förstör istället för att ta hand om sin närhet. Om Gud finns, varför river han inte ifrån och styr upp det kaos människan skapat??
Jag tror alltså inte att den där allsmäktiga figuren som ska älska oss finns.

 
 
Jess

Jess

26 december 2012 12:49

*fnissar* Du får mig att skratta ofta kan jag lova. Jag tror inte heller påden sk allsmäktige dock tror jag på fler gudar/gudinnor men inte att dom ska ingripa för att vi gör fel. Jag får vägledning av mina gudar/gudinnor men jag är den som ansvarar för vad som sker. Och människan är oerhört destrukitv helt klart. Jag tror att jorden kommer förintas av oss människor och att gudarna låter oss göra det för att vi inte går att lära (dom flesta av oss iaf). Om människan kunde stanna upp lyssna och förstå skulle världen kunna överleva men människor stressar ihjäl sig och letar endast genvägar därav undergång i framtiden. Fast det är ju förstås vad jag tror.

http://attvaraannorlunda.bloggplatsen.se

Anna

26 december 2012 13:16

Ja, nog har vi kört jorden i botten och kvar återstår vår egen förintelse. Att människor inte lär har du så rätt i. Visst finns det undantag, men inte nog många för att kunna rädda oss.

 
Nun of a Gun

Nun of a Gun

31 december 2012 10:15

Jag tror du räddar världen lite grand varje dag, med att vara den du är. Ser fram emot att läsa din blogg även 2013!

http://nunofagun.bloggplatsen.se

Anna

2 januari 2013 15:09

Tack snälla du! Jag kan inte annat än säga detsamma, och jag viker inte en tum från din blogg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards