Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 9 december 2012

Julmarknad - check.

Av Anna - 9 december 2012 08:51

Igår var det så dags för den efterlängtade julmarknaden. Jag har hört så mycket om den, hur stort och otroligt mysigt det skulle vara. Förväntningarna var därför enorma såklart!!
Redan klockan 07.00 gick larmet och jag jagade upp mina stora pojkar. För enå gångs skull hoppade S ur sängen på två röda sekunder minsann! Gröt inmundigades och kläder bylsades på i lager efter lager. Tack och lov vaknade vädergudarna på hyffsat humör med så det var bara -14° och helt överkomligt. Varken vind eller nederbörd, det tackar vi för. Klockan 09.00 skulle vi vara hos M och hennes son för snabbt intag av espresso innan vi alla skulle fara vidare. Men vi var otåliga så redan 08.00 var vi i bilen. Uttag av pengar, och utdelning till pojkarna. Det fanns inte så mycket att spendera med 100:- var fick dom att göra vad dom ville med. Så begav vi oss till M och gjorde entre där vid 08.30, vilket resulterade i att hon hasade i morgonrock och såg ut som ett troll! En timme senare var vi på språng igen. Det höll på att gå på tok för S kunde inte motstå att gulla med deras katt och fick självklart en allergisk reaktion. Tur nog har M's son också allergi så vi norpade hans medulcin och så gav vi oss av. Vägen in var måttligt skoj... Mycket trafik och tjock snörök, och en tid att passa utöver det. Klockan 11.00 skulle ångloket ta oss till Jamtli, och det hade varit surt att missa det. Med lite roadrage och väl avvägda omkörningar fixade det sig! Väl värt att nämna är att S var jätteduktig och pluggade ihärdigt judendom i bilen!
Efter mycket om och men var vi så tidiga till tåget så vi hann köpa latte och saffransfläta på Pressbyrån innan vi klev på. Tåget var mysigt, en gammal trotjänare från 1941. Vi satt i restaurantvagnen, och bara det var ju en upplevelse. Stolarna var löst stående, modell köksstol. När tåget åkte var det en utmaning att hålla sig kvar på dom!! Tyvärr var det ju inte bara vi som åkte, vagnen var så full att folk stod överallt och kämpade tappert med att förbli stående. Rökmolnen, ångvisslan och den härliga takten man kände i golvet var underbart! Jag hade kunnat nöjt mig där och farit hem nöjd, tåget var en häftig upplevelse!
Vi gjorde entre på Jamtli, och nu skulle det ske. Sveriges klart häftigaste julmarknad - here we come!!
Så vad fanns det att titta på? Ostar till förbannelse!! Raggsockor, vantar, mössor, ull, luffarslöjd. Mathantverk. I mängder! Men det kändes som att alla sålde ungefär samma saker. Hantverk, mat, glögg. Hantverk, mat, glögg. Om och om igen. Det var absurt mycket folk, och det var upprörande att se hur hänsynslöst vuxet folk behandlar barn som försöker både se och handla. M's son blev knuffad och skuffad hit och dit och flög runt som en vante. Ingen respekt alls.
Vi klappade fjällkor, hästar och en ren. Knaprade kanderade cashewnötter och svor över priserna på kolbulle och lufttorkat kött. O köpte en strut med gammeldags karameller, en jätteklubba och en slädtur med en nordsvensk. S köpte en påse kanderade cashewnötter och 9 chokladkolor och tyckte vi kunde åka hem sen.
Jag hade två mål vad gällde inköp, kalvdans och grynost. Jag hittade, och köpte båda, och gick således nöjd därifrån. Men marknaden i sig gav mig känslan "Jaha? Var det inte mer?" Jag känner inte att jag har något behov av att göra detta till en tradition som så många har gjort. Men det var en upplevelse i sig antar jag, och trots allt kändes inte dagen bortkastad. Det var skönt för ungarna att strosa runt om inte annat.
Vi hade tänkt äta på området men folkmängd och priser gjorde att McDonalds kom upp som förslag. Ungarna jublade och beslutet klubbades. Vi hoppade på det härliga tåget igen och begav oss mot värmen i bilen. Alla var nöjda och glada över hamburgarna iallafall. Sen ville ungarna till Barnens Hus, medan jag och M ville på Coop. Lösningen blev att vi körde ungarna till leksaksaffären, sen for vi själva till Coop, alla glada!
Hela dagen flög förbi och när vi kom hem var det redan bäckmörkt ute.
Vi är glada vi var till Jamtli, men ärligt talat känner nog ingen av oss att vi har något större behov av att åka dit igen nästa år. Sådeså.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards