Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Bara 26 dagar kvar!

Av Anna - 27 november 2012 12:27

Jo så är det faktiskt. Bara 26 små ynka dagar kvar till julafton. Som synes i mitt tidigare inlägg har jag ju lite problem med julen, även om det går bättre nu.

Men nu är det bara 26 dagar kvar och det är dags att aktivera skallen, PLANERA...


Vem ska få vad i julklapp??
Det ständiga problemet. Jag är uppväxt med att man ska ha MÅNGA paket. Det försöker jag ta mig bort ifrån, för med 4 barn skulle många paket behöva innebära många, små skitsaker. Målet är istället att kvalitet istället för kvantitet. Trots det vet jag att jag har svårt att inte vilja ösa på...
S, 14 år, är så stor så det är svårt att hitta på, men å andra sidan är han lätt att ha att göra med och tacksam för allt. Det endfa jag vet hittils är en sån liten högtalargrunka till hans iPhone. Men mer måste jag få till där, fasen vet vad.

O, 11 år, har jag hittils bara en stor faktabok till. Han är våran lilla proffessor och har passerat stadiet leksaker för länge sedan. Mer måste hittas på där med.

G, snart 3 år, ska ha det där stora BRIO-tåget vi slåss om på affären. Lite bilar, kritor och papper till det sen är det löst där.
A, 1,5 år, bryr sig nog föga sålänge det finns roligt papper att riva i. Leksaker under papperet är bara en bonus!

Maken, ja jisses vad ska jag hitta på till honom då??

Nägon annan köper jag inte till, det räcker så väl att köpa till oss själva.


Vad ska stå på julbordet??
Ja faktiskt inte så mycket. Alla här är så kinkiga på vad dom tycker om... En liten skinka såklart, små köttbullar och prinskorv. Rödkål, lite rödbetssallad, och en sillburk om O så önskar. Potatis och potatissallad. Inlagd gurka kanske? Grynost om jag hittar den gamla tanten som brukar sälja. Men ingen mer mat... Julkorv och rotmos dagen efter.

Julmust. Pepparkakor och lite julgodis.


Julpyntet då??
Jag måste kolla vad som finns kvar i pyntväg. Tyvärr har frustrationer tidigare jular gjort att jag kastat det mesta. Förra året kastade jag granen med pynt och allt. Så gran måste köpas, och pynt till den. Och var tusan är adventsstakar och julstjärnor?? En julgardin i vardagsrummet och köket vore ju trevligt..


Och mer då??
Jag måste köpa ljus, blockljus och vanliga. Tomtedress till G att ha på dagis. Baka lussebullar var det ju tänkt med. Struvar med, om jag kan hitta mig ett struvjärn för mitt har Langoljärerna tagit. Adventskalendrar till G och A har jag skaffat. S och O skulle inte få några hade jag tänkt, med motiveringen att dom är lite för stora. Men jag tror hönsmamma har ändrat sig, nog ska dom väl få varsin ändå... En redig ljuslykta till balkongen, en sån jag kan hänga upp, det måste jag ju ha. Andas, det måste jag komma ihåg med. Jag ordnar med julen enbart för barnens skull, det måste jag också komma ihåg. Och barnens önskan om jul är inte alls samma som min paniska tanke om att det ska vara perfekt. Dom vill ha en gran, dom vill ha paket, dom vill ha lugnt och framför allt vill dom vi ska vara tillsammans! Och det ska jag väl kunna grejja, om jag bara lugnar ner mig!! Släpp hysterin Tant A!!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards