Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Råttor

Av Anna - 20 november 2012 11:45

Råttor är renliga djur. I buren har dom ett bestämt hörn dom använder som toalett och därför är det enkelt att hålla rent och fräscht. Man tömmer detta hörn dagligen och storstädar hela buren bara vid behov. Jo, så är det faktiskt!
Det står att läsa både här och där på diverse sidor om dessa ljuvliga Rattus Norvegicus. Så ja, så är det! Bombsäkert, för kunnigt folk säger så.

Tyvärr vet inte mina råttor det. Dom är inte läskunniga. Däremot är dom vältränade inför grenarna "Pissa längst", "Pinksim" och "Bredast stråle vinner" ifall dessa grenar skulle komma att ingå i OS i framtiden.
Seriöst, dom backar upp häcken mot gallret och kör sprinkler över allt dom bara kan nå fram till. Dessutom tycker dom själva att den sötsliskiga ammoniaklukten är tilltalande, så när dom till sitt stora förtret råkar pinka I buren utnyttjar dom tillfället med att lägga sig och sova i pölen.
Kort och gott är dom ganska vidriga.
Jag har precis skrubbat det hörn av rummet där buren står, uppe på en öppen spis. Jag har alltså tvättat den plana ytan där buren står, väggarna runt om, framsidan av öppna spisen och golvet framför. Allt nersprejjat med RÅTTURIN!! Och jag vet att så fort jag ställer buren på plats igen så laddar dom om och går lös på att markera upp området igen. DOM DRIVER MIG TILL VANSINNE!
Jag VET att hanar markerar lite mer än honorna, men det här är ju löjligt. Ska dom vara såhär i 2-4 år till???
Dom är hemskt söta, och praktiska på så sätt att jag haft dom i ett år snart men hittils inte behövt köpa mat åt dom. Men dom är stört omöjliga att få tama. Dom bits... Inte för att vara elaka utan för att dom är konkurrenter. Det KAN ju vara så att handen som sticks fram har mat, och för att hinna sno åt sig innan brorsorna så är det säkrast att hugga och springa först, och kolla om det är ett finger eller mat sen. Better safe then sorry?
Dom är fina alla tre ju... Fat Philip, Osvald och Skips. På säkert avstånd iallafall...
Men jag säger (skriver) det igen: Dom driver mig till vansinne. Små söta äckliga kräk är dom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards