Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Välgörenhet - en dåligt ursäkt

Av Anna - 26 oktober 2012 13:16

Jag föll för det igen. Välgörenheten. Jag önska jag kunde, med ett litet fniss, påstå att det här var första gången... Men nej då! Det händer gång på gång på gång.

Idag samlar Kupan, Röda Korset in pengar till Världens Barn. Alla pengar dom får in från fiket går till det. Och utan tvivel är ju det strålande. På fredagar har dom inte bara dom vanliga smörgåsarna, småkakorna, bullarna och sockerkakan utan även en bakelse. Jag fikar sällan där men händer det blir det en smörgås. Jag har inga problem att motstå kaffebröden.
Utom idag. För idag går pengarna från varje bit Budapestrulle till Världens Barn. Hur fruktansvärd och sniken vore jag inte om jag förvägrade dessa stackars barn mina 20 kronor. Nej vet ni vad, en så hemsk människa är jag inte!! Så det är klart jag köper en... nej två faktiskt. För maken måste ju få godsak han med. Omtänksam som jag är. Så åkte jag hem, med dessa gräddbomber i en liten kartong. Väl hemma står jag och knölar snabbt in min bit i munnen samtidigt som jag gör välling. Den så fylld av grädde så det liksom växer i munnen. Faktiskt är det bara äckligt. Och inte blir det mindre äckligt när jag plötsligt slås av den insikten att JAG HAR GÅTT PÅ DET IGEN!!

Jag köper saker jag INTE VILL HA för det är för en välgörande sak.
Fula nyckelringar och väskor från Unicef. Rosa godispåsar, reflexer, blombuketter, almanackor och toalettpapper från Cancerfonden. Vidrigt feta bakelser för Världens Barn.
Ja det är bara ett axplock...

Jamen det går ju till en bra sak, säger du kanske. Ja men det är inte det det handlar om. Det är mina hjärnspöken som brutalt utnyttjar välgörenhet för att få mig att köpa skit. Ofta ätbart sådant dessutom, som jag mår dåligt i dagar över sedan. En bit Budapestrulle var väl inte så farligt kan tyckas... men jag köpte inte ens för jag var sugen och ville ha. Jag köpte för tillfälle gavs!!

Jag ska sluta gå på sånt här. Det är bara internt hyckleri. Nästa gång ordet välgörenhet kommer ivägen för mitt förnuft ska jag bidra med en peng, inte med dumhet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards