Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2012

Prommenad och insikt.

Av Anna - 14 oktober 2012 12:29


Dagens brutala insikt är: Fan vad dum jag är!

 

Jag har gått en prommenad, en härlig timme i ömsom snö, ömsom regn.
(Tack till dig som uppfann överdragsbyxan!)

Det var lite blött och ruggigt, men ändå friskt och mysigt. Tankegången klarnar som  av kylan och tystnaden. Jag gick bort till området där gymmet ligger, för att vara säker på att hitta dit på tisdag. Därav föll det sig så att jag började fundera på ursäkter jag genom åren haft till att inte börja på gym. Två huvudsakliga ursäkter har alltid följt mig:

  • Jag vågar inte för jag passar inte in och kommer bli utstirrad och skrattad åt.
  • Jag har inte råd.

Och nu ska vi bena ut dessa ursäkter...


Jag vågar inte för jag passar inte in och kommer bli utstirrad och skrattad åt.

Ja vad har jag för belägg för att tro det egentligen? Visst har jag blivit utstirrad och fnissad åt... Tveklöst. Men å andra sidan vägde jag 40 kilo mer då, det var många år sedan. Nu är jag faktiskt inte så iögonfallande som jag fortfarande inbillar mig. Att någon skulle skratta och stirra grundar sig enbart i ett obefintligt självförtroende. Jag måste skamset konstatera att ingen ser ner på mig så som jag själv gör.

I själva verket kanske dom skulle se mig för vem jag är, och det skulle bli en trevlig gemenskap? Kanske skulle dom vara trevliga och tycka jag faktiskt är duktig som kämpar på? Mitt hjärta säger en sak men mitt förstånd inser ju att chansen är större att det sistnämnda inträffar än att dom skrattar och pekar.

Så nej, den ursäkten kan jag inte gömma mig bakom.


Jag har inte råd.

Nej pengar är onekligen ett konstant bekymmer, och en himla bra ursäkt för folk i allmänhet kan inte bestrida det eftersom dom inte är insatta i min ekonomi. Väldigt praktiskt.

Men jag kan bestrida det.

Gymmet kostar 299:-/månaden. Det betyder 9,83:-/dag eller 3588:-/år.

(Ja, men 299:- i månaden ÄR mycket för en fyrabarnsmor, tänk vad blöjjor och välling kostar!!! Bla bla bla bla...)

Jag lovar jag kan skriva 6 A4-sidor om VARFÖR jag helt enkelt inte har råd att offra dom 299:- varje månad. Lätt!

Men...

Varje dag röker jag för 39:-. Det är alltså 1186,25:-/månaden eller 14 235:-/år.

Och dom pengarna lägger jag ut utan att tveka en sekund. Lägg då till att maken röker för lika mycket han, alltså 14 235:- TILL per år. Hur sjukt är inte det då?

Tilläggas kan att jag hatar rökning och skäms som en hund att jag röker. Jag gör det INTE offentligt för jag skäms över att visa det.

Så vad är DEN ursäkten värd? Inte ett skit.


 


Så kontentan av min prommenad är att mina två trogna ursäkter som följt mig år efter år efter år... är tillintetgjorda. Och här sitter jag, förbannad på mig själv, och skäms, med ett nikotinplåster kliandes på armen.

För nu får det vara nog med det här tramset. Jag formligen öser iväg pengar på något jag verkligen avskyr, och använder det som ursäkt till att fega ur på något jag verkligen vill och behöver.


På tisdag löser jag medlemsskap på gymmet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Ovido - Quiz & Flashcards