Livet... som oftast.

Direktlänk till inlägg 13 mars 2014

#blogg100 - Dag 11

Av Anna - 13 mars 2014 18:18

Jag pratade med gamle far och samtalet kom in på stroke. Han bor 60 mil härifrån, och bor själv. Han har KOL och dåligt hjärta, och lite problem med hudcancer. Men det är en jävla fart i gubben trots allt! Han reder sig själv, och far landet runt med bil varje sommar även nu vid 83-års ålder. Än har han nog några år kvar, trots bristande ork. Varje dag går han ner på servicehuset och äter lunch med "tjejerna" men i övrigt gör han inte så mycket. Så mycket tid spenderar han ensam, och skulle något hända honom skulle det ta några dagar innan någon där saknar honom. Jag och min syster pratar med honom varje dag och skulle reagera, men med 60 mil mellan oss är det svårt att göra något. Så var det det här med stroke. Det visade sig att gamle far är rädd att få en stroke och bli liggande där. Han ser framför sog hur han ligger på golvet, kan inte tala, inte ta sig upp. Men, han har en mobil i fickan jämt. Jag försökte få honom att inse att om han bara kan slå 112 så kan den som svarar säkert förstå att något felar, om dom hör honom försöka tala. Men han törs som inte tro på det antar jag. Så nödlösning fick skapas! Jag gav honom en plan, och den verkade han gilla och det kändes som han blev lite lugnare. Skulle detta nu ske, och han inte kan tala, så ska han ringa mig. När jag då svarar ska han banka och väsnas, knacka på vad han nu kommer åt och är kapabel till. Då vet jag vad det är frågan om, och larmar åt honom. Och ringer min bror som bor bara ett par mil ifrån honom.

Han är söt min far, men envis som få. Jag begriper inte varför han ska bo "där nere"... Men han trivs, han har sina gamlingar vid lunchen och han vill inte släppa det. Han skulle få flytta in hos mig eller min syster direkt, men han blir upprörd bara man nämner det. Delvis handlar det nog om att han inte vill vara till besvär, inte belasta någon annan. Trams! Jag skulle gärna ta hand om min gamle pappa! Men men, sålänge han orkar och kan så får han väl tjura på med att klara sig själv då. Ändrar han sig så står jag här med öppna armar! <3

#blogg100 #stroke #pensionär #föräldrar #pappa


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

...

Av Anna - 4 mars 2015 18:40


Av Anna - 13 januari 2015 14:09

Idag kom jag hem från jobbet och de två små, 3 och 5 år gamla, ville stanna ute och leka i snön. Efter ett förhör för att vara säker på att dom vet vad som är förbjudna områden så blev det så. Första gången ensamma ute! Jag gick in, packade in mjölk...

Av Anna - 10 december 2014 17:07

Jag får inte ledigt i jul och mellandagarna... Det är få som får det på jobbet pga brist av vikarier och besparingar. Jag VET, vuxenlivet är så. Alla kan inte få ledigt samtidigt osv. Men det skiter väl jag i!! Jag vill ha ledigt!! Kommunhelvete och ...

Av Anna - 8 december 2014 11:09

Fick just en kyl/frys levererad. Upp till farstubron är det två låga trappsteg. Men vet ni? Man KAN visst inte få upp en kyl/frys som väger 69 kilo uppför 2 låga trappsteg med en pirra. Nej. Absolut inte. Bäst att ställa den två meter ut på gården is...

Av Anna - 7 december 2014 18:45


Ingen jul utan Christollen, aka Stollen. Det tyska julbrödet som är tungt och kompakt nog att använda som vapen. Hittils har jag alltid köpt det färdigt, så även i år, och det är långt ifrån gott. Lika bittert äter jag det varje jul.... Varför? Jom...

Skapa flashcards